De dentale sector verandert aan een razendsnel tempo. Van stilzitten kan dus geen sprake zijn. 22 jaar na de oprichting van ProScan door Walter Van Loo en Guy Mullens (midden) blikt de huidige generatie zaakvoerders – Karen (links) en Gert Mullens (rechts) – terug én vooruit op de uitdagingen en opportuniteiten in onze immer fascinerende dentale markt.
“22 jaar is een hele tijd. Waar is ProScan na al die jaren nog altijd voor gekend, denken jullie?”
Karen: “Na al die jaren zijn we nog steeds een familiebedrijf dat voortdurend op zoek blijft gaan naar relevante innovaties en samenwerkingen op lange termijn. De leveranciers waar we decennia geleden mee in zee stapten, deelden diezelfde waarden. Ze waren jong en beloftevol, maar nog geen gevestigde waarde. Net als ons. Wij kozen ervoor om te geloven in hun potentieel, zij schonken ons hun vertrouwen in ruil. We zijn trots om te kunnen zeggen dat we samen zijn gegroeid en hier vandaag nog altijd de vruchten van plukken.”
Gert: “Diezelfde relatie willen we ook met onze klanten blijven uitbouwen. Dat hebben we de afgelopen jaren gedaan door bijkomend te investeren in onze servicekwaliteit en in nieuwe technologieën om onze klanten nog beter bij te staan tijdens iedere mogelijke stap in hun workflow. Dat we onlangs het ISO13485-kwaliteitslabel voor medische hulpmiddelen mochten ontvangen, is een bijkomend bewijs van onze inspanningen van de afgelopen jaren.”
“De afgelopen jaren kreeg ProScan het gezelschap van Intellident, jullie digitale tak. Hoe belangrijk is die stap geweest in jullie evolutie als bedrijf?”
Karen: “Het digitale implantologieverhaal is sinds begin jaren 2000 alleen maar exponentieel blijven groeien. Dat onze digitale tak een op zichzelf staand merk zou worden, bleek een logische volgende stap in ons bestaan. Alles wat we vandaag aanbieden, moet in een digitale workflow passen en via open-source beschikbaar zijn. Net zoals we het cruciaal vinden dat elke dentale component die onze deur uitgaat op alle mogelijke systemen in de markt toepasbaar is. Onze klanten moeten de keuze hebben om hun werk in alle vrijheid te kunnen uitvoeren.”
Gert: “Zo investeerden we in 2023 nog in een in-house J5 DentaJet-printer voor dentale modellen en chirurgische toepassingen. Momenteel onderzoeken we ook mogelijke toepassingen van fotogrammetrie als aanvulling op de intra-orale mondscanners in het kader van full arch-cases. Een andere piste die we momenteel bewandelen, is het inpassen van artificiële intelligentie in onze processen.”
“Op welke gebeurtenissen en ontwikkelingen van de laatste jaren kijken jullie met veel tevredenheid terug?”
Gert: “Er is de laatste vijf jaar ongelofelijk veel gebeurd ten huize ProScan en Intellident. We gaven onze kantoren een totale en duurzame make-over, openden onze ProScan-webshop, wierven voor het eerst een dedicated productmanager aan die volledig ondergedompeld is in de markt en lanceerden met Bonecare een eigen dynamisch TSA abutment. Dat dynamische gegeven in de dentale implantologie is trouwens een trend die almaar meer internationale weerklank vindt.”
“Waar vroeger het functionele en esthetische primeerden, treden vandaag vooral factoren als comfort en duurzaamheid op de voorgrond. Patiënten zijn zich veel bewuster geworden van de mogelijke oplossingen en de producten die hieraan verbonden zijn. Het is ons doel om kwaliteit over zoveel mogelijk prijssegmenten aan te bieden.”
Karen: “Dat kan alleen maar door nog meer met beide voeten in die dentale markt te staan. Dus hebben we ook onze interne werking helemaal herbekeken. Zo werken we vandaag veel meer met productspecialisten, bijvoorbeeld in digitale producten of chirurgische implantologie, noem maar op.”
“Tegelijkertijd voeden we onze salesafdeling voortdurend met extra ervaring, met mensen die rechtstreeks uit de sector komen, zodat we de noden van onze klanten maximaal aanvoelen en zo de ideale (concepten tot) oplossingen kunnen voorstellen. We gaan niet zomaar meer bij een (potentiële) klant langs om alleen maar een demo van een product of materiaal te geven. We duiken met hen mee in de diepte van hun noden en proberen hen zo op een unieke manier te begeleiden.”
“Daarnaast blijven we als zaakvoerders ook kritisch kijken naar de duurzaamheid van onze bedrijfsvoering. Hoe kunnen we onze impact op een duurzame wereld én op het werkgeluk van onze denticians vergroten? De afgelopen maanden en jaren investeerden we onder meer volop in zonne-energie, een elektrisch wagenpark en een maximaal papierloze werking. Daarnaast trad een veelzijdig cafetariaplan voor onze werknemers in voege, hanteerden we flexibelere werkuren en zetten we bijkomend in op interne opleidingen. Ook zo leggen we verder de basis voor een onberispelijke kwaliteit van onze producten en diensten op lange termijn.”
“Tot slot, hoe zien jullie de (nabije) toekomst tegemoet bij ProScan en Intellident?”
Gert: “Als relatief kleinere speler tussen de vele giganten in onze sector moeten we ons blijven onderscheiden op het menselijke vlak. Iedereen bij ProScan en Intellident moet de ambitie bezitten om onze klanten iets te bieden wat niet veel andere concullega’s in huis hebben. En dat is 1-op-1-advies bieden, dicht bij de klant én met de vinger op de laatste nieuwe ontwikkelingen.”
Karen: “Op dat vlak mogen onze klanten trouwens op hun beide oren slapen. Net omdat we nauw bij tal van dentale cases zijn betrokken, zijn we bij ProScan wellicht onze grootste klant voor veel van de producten die we verdelen. Met andere woorden: we kennen ieder afzonderlijke component door en door en dat is een supergrote meerwaarde voor onze klanten.”
Leggen we onze ambities eens samen?
Kan jij je als dentale professional helemaal vinden in onze visie en toekomstplannen? Of meer nog: denk je erover na om deel uit te maken van die plannen? Dan zetten we ons graag met jou aan tafel om onze ambities te delen. Neem meteen contact met ons op en wij doen het nodige. Tot binnenkort?